*1956 in Kingston, Canada
lives and works in Meaford, Ontario and Berlin
Music From Nowhere
1989, multiple installation with converted speaker cabinets
Eine Form ‚realer‘ Musique concréte entwarf der Künstler mit einer Sammlung aus Lautsprechergehäusen, aus der acht Objekte ausgestellt werden. Sie wurden entkernt, mit Geräuschquellen bestückt und mit Plexiglas versehen. Der Fokus des Betrachters wird so auf das Innenleben des Objekts und damit auf die neue Klangquelle gerichtet.
The artist designed a form of ‚real‘ Musique concréte with a collection of speaker boxes, from which eight objects are on display. They have been hollowed out, fitted with new sources of sound and faced with Perspex to direct the viewer’s gaze to the inner life of the object — and so to the altered source of the sound.
Speaker Swinging
1982/1987, performance video
Das Video zeigt eine Performance für elektronische Klanggeneratoren und menschliche Lautsprecherschwenker und ist zugleich die Umkehrung des Performance-Klassikers ‚Pendulum Music‘ (1968) des Komponisten Steve Reich. Bei Reich pendeln Mikrophone an Lautsprechern vorbei, bei Monahan werden die Lautsprecher selbst in Bewegung gesetzt, „describing the differences between moving and stationary loudspeakers“, so Monahan im Videovorspann.
The video shows a performance for electronic sound generators and men swinging speakers as an inversion of the classic performance by the composer Steve Reich ‚Pendulum Music‘ (1968). In Reich’s performance microphones swing past speakers, in Monohan’s work it is the speakers themselves that rotate, „describing the differences between moving and stationary loudspeakers“ (Monahan in the video credits).