Rolf Julius
* 25.1.1939 in Wilhelmshaven; † 21.1.2011 in Berlin
Artist in Residence at quartier21/MQ
Schatten – Stillleben [Shadow — Still Life]
2010, mixed media installation
courtesy of the artist and Donald Young Gallery, Chicago
mag das Auge, ich mag seine Fähigkeit, sich lange, sich sehr lange mit etwas beschäftigen zu können, das Ohr ist da ähnlich, aber man hat beim Hören andere Erfahrungen und Eindrücke, wenn man beispielsweise einer farbigen Fläche oder ihrem Schatten zuhört. So möchte ich keinen der beiden Sinne favorisieren, geschweige, mich für 'einen' Sinn engagieren. Ich liebe es, auf ein körniges Rot zu blicken. Und ich liebe es, ihm zuzuhören, weil es akustisch stumm ist, und nur optisch ein wenig nachklingt. [Rolf Julius]
I like the eye. I like its ability to engage for a long time, a very long time, with something. It's similar to the ear but the experience and the impressions are different when you listen, when you're part of a coloured surface or its shadow, for instance. I don't want to favour one or other of the two senses, let alone dedicate myself to one of them. I love to stare into a grainy red. And I love listening to it as, in acoustic terms it's silent —, and just has a slight visual echo.
* 25.1.1939 in Wilhelmshaven; † 21.1.2011 in Berlin
Artist in Residence at quartier21/MQ
Schatten – Stillleben [Shadow — Still Life]
2010, mixed media installation
courtesy of the artist and Donald Young Gallery, Chicago
mag das Auge, ich mag seine Fähigkeit, sich lange, sich sehr lange mit etwas beschäftigen zu können, das Ohr ist da ähnlich, aber man hat beim Hören andere Erfahrungen und Eindrücke, wenn man beispielsweise einer farbigen Fläche oder ihrem Schatten zuhört. So möchte ich keinen der beiden Sinne favorisieren, geschweige, mich für 'einen' Sinn engagieren. Ich liebe es, auf ein körniges Rot zu blicken. Und ich liebe es, ihm zuzuhören, weil es akustisch stumm ist, und nur optisch ein wenig nachklingt. [Rolf Julius]
I like the eye. I like its ability to engage for a long time, a very long time, with something. It's similar to the ear but the experience and the impressions are different when you listen, when you're part of a coloured surface or its shadow, for instance. I don't want to favour one or other of the two senses, let alone dedicate myself to one of them. I love to stare into a grainy red. And I love listening to it as, in acoustic terms it's silent —, and just has a slight visual echo.